Danscoaching Basisonderwijs

 

Groepsleerkrachten leren hoe een dansles vakinhoudelijk wordt gegeven ten einde deze kennis te kunnen inzetten binnen schoolse activiteiten waaronder bijv. zelf een dans kunnen maken voor een evenement en/of voostelling.

 

 

Basisopleiding houdt in: 10 lessen ( a 45 minuten) door Christel en 10 lessen door de groepsleerkracht.

Voor het nascholingstraject worden per leerkracht 5 lessen gepland.


Na iedere les zal een evaluatie van 15 minuten plaatsvinden en evt aanvullingen en suggesties geboden worden.

De lessen zullen digitaal en in een werkboek worden vastgelegd, zodat dit als naslagwerk kan dienen na het coaching-traject.
Materiaal: lesmateriaal wordt aangeleverd door Christel.
Leerkrachten leren hoe zij dit materiaal kunnen inzetten om te komen tot een volwaardige les.

 

Doelstellingen coaching-traject DANS:

De doelstellingen voor het coaching-traject DANS voor groepsleerkrachten zijn onderverdeeld in de volgende vakinhoudelijke onderdelen:


Dansen:

- Beheersen dansvaardigheden; samen met kinderen dansen en lichaam als instrument hanteren.
- Dansen van kinderen kunnen begeleiden: veiligheid creëren en verbeelding en vormgeving stimuleren.
- Kennismaken met basis techniek van dans: leren werken met de danselementen lichaam, kracht, ruimte, tijd en effort (bewegingskwaliteiten)


Ontwerpen en Vormgeven:

-Verzamelen van dansmateriaal; leren hoe deze in te zetten in een les
-Eigen interpretatie gebruiken: kinderen begeleiden bij het uitwerken van eigen ideeën en bewegingsfrases
-Vormgeven in dans: ideeën leren omzetten in fysieke en beeldende en muzikale dans

 

Choreograferen:

-Dans ontwerpen en vormgeven; choreografie ( met kinderen) ontwerpen en leren hoe je vormgevingsmiddelen ( muziek, materiaal, kostuum etc) kunt inzetten
-Herkennen en benutten van talenten van kinderen; groepsdynamica kunnen toepassen door goede inbreng van de kinderen te gebruiken, kinderen naar elkaar leren kijken, kinderen tot hun recht laten komen door gebruik te maken van eigen kwaliteiten en dit als stimulatie gebruiken om zo nog meer lef, durf, zelfvertrouwen en zelfbewustzijn te creëren.
-Verschillende culturen implementeren: kinderen middels beelden kennis laten maken met symbolieken/verhalen binnen verschillende culturen die in dans zijn omgezet en deze zelf laten ervaren in dans.


Presenteren:

Het resultaat van bovengenoemde onderdelen vormgeven in een presentatie:
Docenten leren hoe een presentatie vorm te geven zodat zij het publiek een theatraal en dansant inzicht kunnen geven.

 

ALGEMEEN:

Uiteraard sluiten bovengenoemde onderdelen aan bij de kerndoelen 54,55,56 zoals beschreven in de Culturele Ladenkast.


Lesindeling basistraject groepsleerkracht

Les 1 door Christel en 2 door groepsleerkracht : rondom element lichaam
Les 3 door Christel en 4 door groepsleerkracht: rondom element ruimte
Les 5 door Christel en 6 door groepsleerkracht: rondom element kracht
Les 7 door Christel en 8 door groepsleerkracht: rondom element tijd
Les 9 door Christel en 10 door groepsleerkracht: rondom element effort (bewegingskwaliteiten)
Les 11 door Christel en 12 door groepsleerkracht: rondom improvisatie
Les 13 door Christel en 14 door groepsleerkracht: rondom choreografie- improvisatie
Les 15 door Christel en 16 door groepsleerkracht: rondom choreografie- dans (gestructureerd)
Les 17 door Christel en 18 door groepsleerkracht: rondom choreografie- dans(gestructureerd)
Les 19 door Christel en 20 door groepsleerkracht: rondom voorbereiding presentatie

Lesindeling nascholing groepsleerkrachten:
Groepsleerkracht maakt vooraf eigen keuze voor muziek/lied
Les 1 door groepsleerkracht met ondersteuning Christel: herhalingsles en start met aanreiken nieuw materiaal rondom elementen lichaam/ruimte/tijd/kracht/effort/improvisatie die voor de te maken choreografie gebruikt gaan worden
Les 2 door groepsleerkracht met ondersteuning Christel: verrijking met nieuwe lesmaterialen.
Les 3 door groepsleerkracht met ondersteuning Christel: maken van choreografie
Les 4 door groepsleerkracht met ondersteuning Christel: maken van choreografie - cleanen
Les 5 door groepsleerkracht met ondersteuning Christel: voorbereiding op presentatie
Eindpresentatie

 

Het coaching-traject wordt in overeenstemming en geheel naar wens van de school vormgegeven en de lessen op niveau en op maat gemaakt voor de groepsleerkracht.

 

Vraag naar de mogelijkheden en vrijblijvend een offerte aan, door een mail te sturen naar christelschriks@ziggo.nl

of bel naar 06-42557386.